OPS... det var visst
ett tag sedan jag var och uppdaterade hemsidan! Å mycket har
hänt....
2015 blev det nerslag på besiktningen, det har
uppstått ett glapp i bägge spindellederna i fram (så det var det som
gjorde att det vinglade så mycket...;--) så nu väntar att par timmar
under bilen för att byta dessa (för andra gången...:--(
Tyvärr har lacken fått mycket stryk dom senaste åren så i stort sett
hela vänster sidan och huven är helt matt och sprucken i lacken och
på bakluckan samt taket har klarlacken "ramlat av"
Men har nu i alla fall fått in Bella i vårt nya garage!
Sedan fick bilen flytta till Skåne
(halva vägen dock på Falck bärgare;--)
inge större problem, men fick kylproblem med husvagnen på och
tappade olje trycket ett par gånger så för säkerhetsskull fick Bella
åka snålskjuts från Växjö med Renis Falck bilbärgning. Det var
Mia Hallin som fixade detta :--)
Tack Renis och Mia.
Vatten pumpen är bytt! Tack Jörgen Johanson för
hjälpen.
och det "skeva hjulet" har fått sin lösning (och är åtgärdat)
Det var en drivaxel som hade gått av (igen) fast denna gång hade den
"bara" sprickigt och blivit krokig! Se bild!
2011-10-25
Haveri....!
Nu har det vart ett tag sedan jag
uppdaterade sidan, men Chevan har faktiskt gått rätt bra under
2011,.
Har bytt vevlagren inför sommaren 2011 så motorn har
fungerat bättre, men tyvärr så har lagret i vatten pumpen pajat, så
det låter satan och remskivan "vobblar" (Känner igen det från förra
motorn ;--) Så nu är det dax att leta reda på vilken pump som passar
på den nya motorn jag har satt i, jag har en som ev kan passa om man
gör om den lite!
Men detta är inte det stora problemet!
i måndags (25/10) upptäckte jag att det var nått konstigt med höger
bakhjul.....! Det rann olja från navet...! och när jag körde så
"viftade" Bella på rumpan.... ;--)
Vid kontroll visa de det sig att hela hjulet
skevade...!
Troligtvis har hjullagret sagt upp sig.....
:--( Så det blev att åka med
Falcks bilbärgning hem Tack Gino)
Se video på "Chevahjulet"
2010-05-17
Motor byte
Det går inge bra alls med
motorbytet!
Den nya "beg" motorn jag köpte visade sig ha problem
med ett lager samt att oljetrycket inte var så bra....!
Så motorn lät som en gammal fiske båt med
"tändkule motor" (se filmsnutten här brevid)
Den 7 maj fick jag hem
de "nya" motorn!
så det blev inge åka av den 1 maj.
Jag hade hoppats på att kunna åka den 15 maj på bilutställningen på
Skarphäll City i Visby, men inte det eller...! så nu får vi se vad
som händer, jag kanske blir tvungen att renovera någon av motorerna,
ev. går det att byta lager i den "nya" motorn och köra under
sommaren!
Den "bankande" motorn
2010-04-23
Bilprovningen
Redan på väg till bilprovningen blev
det problem!
Den ofogheten med att ryka när man belastade motorn ökade drastiskt
under resan in till Visby, nu hade jag även "Skalman" kopplad till
Chevan så det va extra tungt.
helt plötslig tappade bilen dragkraften och hela kupén rökfylldes
och den var minst lika mycket rök utanför....! och det mesta kom ut
undermotorn och inte i avgasröret...!
ca. 3.5 mil från Visby tog oljan i motorn slut och jag fyllde på 2
liter. med stor möda tog vi oss in till Bilprovningen i Visby, där
dom kliade sig i huvudet och sa.... det är nog bäst att vi lämnar
portarna öppna så att vi inte "gasas" ihjäl.
Själva besiktningen
flöt på bra fick dock nerslag på att motorn var oljig....!
(konstigt...;--) sedan var det handbromsen som tog dåligt på ena
sidan samt vänster framhjulslager lät som en sten kross...!
Annars var det andra bra....! Husvagnen hade godkända bromsar men
dom "tyckte" att det var fel i funktionen med påskjutbromsen (i
vanlig ordning ;--)
Så det blev inte godkänt i dag!
Men värre var det med
motorn...!
dom 2 liter olja jag hade hällt på 3.5 mil tidigare var nu slut
igen....!!! så det blev att hälla på 2 liter till...!
och vart efter jag körde hemåt så skönk olje trycket och oljan
försvann, för säkerhets skull hade jag ställt av "Skalman" vid kubblokalen för att slippa den belastningen. men jag beslöt att inte
köra hem med Chevan, så det blev att köra direkt till Ganvide för
att förbereda ett kommande motorbyte! Nu skulle den nya "beg" motorn
tas hem från fastlandet!
Se sista resan med
original motorn
(OBS stor fil ca. 50 mb.)
2010-04-03
Bella står just nu och vilar i garaget, och väntar på att
få
komma ut i vårsolen!
Bilprovningen är bokad till den 23/4 kl. 11.30 så
förhoppningsvis så blir det att åka den första maj på
vårmönstringen i Visby.
2010
2009-10-17
Vinteruppställning
Chevan har nu ställts upp för vinter
förvaring i ett tryggt
garage mitt på Gotland
Det finns en hel det
att åtgärda innan nästa sommar.
Ett motorbyte är under planering,
Sedan skulle växellådan behöva bytas ut, det låter som ett
"krossverk" om den....! om allt går som planerat så får
jag både motor och växellåda lagom till början på maj.
2009-08-13
Ja just D....
Här verkar det som att jag hade glömt
bort att skriva nått på ett tag...!
Har inte skruvat så mycket (än så länge...;-)
Ställde ventiler och justerade tändningen i våras!
Skulle nog behöva se över avgassystemet, måste nog byta går inte att
laga en gång till...!
Bella har mått lite
dåligt i sommar!
(hon har vart väldig törstig ca 2 l/mil...)
Men just nu så går det rätt så bra!
(har tryckt i STP i både Växellåda och Motorn :-)
2008-10-12
Vinteruppställning
Chevan har nu ställts upp för vinter
förvaring i ett tryggt
garage mitt på Gotland (så att inte vattnet når upp..;-)
Det finns en hel det
att åtgärda innan nästa sommar.
bromsarna måste få sig en rejäl översyn efter allt krångel som har
vart under året, sedan skall den nya förgasaren justeras och
monteras igen, förhoppningsvis går den bättre denna gång.
Sedan skulle växellådan behöva bytas ut, det låter som ett
"krossverk" om den....!
Skall väl se över tändningen och justera ventiler också.
så nog finns det att göra!
2008-06-22
Broms haveri på vägen
På väg hem ifrån Midsummer Meet 2008
på Gangvidefarm
i När, så rasade bromsarna på Chevan!
Det var höger fram som började med en "jäla smäll"
jag trodde det var växellådan som exploderade, så jag tittade om det
hade runnit ut någon olja på vägen.
Detta hände vid en korsning när jag bromsade och bytte växel, (att
det skulle va bromsen som lät så hade jag ingen tanke på) men sedan
började det leva om så mycket att det inte gick att fortsätta
köra...! Så jag var tvungen att stanna och plocka av höger fram
hjul, och
då hitta felet.....! Det var bromsbeläggen som hade lossnat i
limningen och kilat fast sig på varandra, det hade vart så varmt att
färgen på fälgen hade krullat sig.
Det var bara att ta bort beläggen,
så kunde jag försiktigt köra den sista biten hem.
Jag beställde nya backar som kom på två dagar.
Men när jag skulle byta dom upptäckte jag att bromstrumman var
spräckt, så nu måsta få tag i en beg. trumma, skall försöka köra i
sommar, så får jag i vinter byta bägge trummorna fram och nya
hjulcylindrar och backar, så har jag nått att göra då åxå... ;-)
2008-05-04
Vattenpumpen är monterad.
Vatten pumpen är nu monterad i Chevan
och allt fungerar bra, det känns som en ny bil.... (den går mycket
tystare)
fick även hjälp av Per på Gangvide Farm att ställa in tändningen, så
nu går Chevan lite bättre, men inte riktigt bra, det är troligt vis
nått fel på fördelaren, så det är bara att sätta sig framför datorn
och söka vidare på
E-bay efter en ny fördelare...!
Film på vattenpumpen!
2008-04-30
Nu har vatten pumpen kommit!
Tyvärr vart det Tull på försändelsen
med 8:- + 131:-
i Mervärdesskatt och Postens avgifter 80:- för spedition + moms på
det 20:- totalt 239:- så jag har betalt totalt för vatten pumpen
949:- så jag har i alla fall sparat 1151:- på att köpa den på
Internet.
Nu är den målad blå, sedan skall den bara monteras.
2008-04-29
Visby 07:30 Bilprovningen.
Efter tre tidigare misslyckade försök
att besiktiga Chevan var det lite nervöst att åka in i hallen,
visserligen kändes bromsarna fina nu, men man kan ju aldrig veta...!
och vattenpumpen läckte som ett såll och det var det första dom
påpekade att det rann vatten om bilen, det börja ju bra detta tänkte jag! och förklarade att det var
vatten pumpen som läckte, (hade dom känt på den så hade jag fått
gått där i från....;)
Bromsarna var helt perfekta (kunde inte vara bättre) 2.4 / 2.3 fram och 1.6 / 1.5 bak. och Co 1.5
Det glappade som vanligt i framvagnen, men dom verkar ha insett
att det bara är så på vissa bilar. så det var inga problem. MEN.....
tyvärr var vänster framlyckta för dålig för att godkännas, så det
blev en anmärkning med "krav" som det heter, vilket betyder att jag
måste byta den men slipper komma tillbaka.
Så det är bara och
tacka och åka 2 år till!
2008-04-28
Hämtat ut Chevan från
vinterförvaringen
och servat bromsarna.
Efter att ha satt i ett lånat batteri
så fick jag
i gång motorn. sedan satte vi igång med att gå i genom bromsarna,
bak var det nya backar och hjulcylindrar, skulle "bara" justeras
in..! men det var problem med bromsarna i fram, det drog åt vänster,
och vi justerade på högersidan så hjulet nästan inte gick runt. men
det hjälpte inte, då åkte trumman av.... och då fick vi
förklaringen. det var bromsbackarna som var helt slut!
Det hade gått så långt att metallen hade kommit fram på backarna och
skadat trumman. Vad gör man då en söndag ute på landet...? och bilen
skulle till besiktningen på följande tisdag. jo man går upp på
loftet och rotar bland en massa bildelar mestadels till Chevrolet
1957,
och där ligger dom....! dom gamla avmonterade backarna från Magnus
pågående renovering av sin Chevy BelAir 1957, vi konstaterar att dom
är felfria och är helt identiska med mina backar i från 1954.
(Det är genuin Chevy anda ;-) Backarna monteras och justeras, sedan
går allt hur bra som helst. (Tack Magnus)
2008-04-18
Har nu hittat en NOS vattenpump till
Chev 53-54 på E-bay.
Denna gång hade jag tur att auktionen
slutade 18:45
eftersom säljarna bor i USA så brukar auktionerna avslutas mitt i
natten för oss uppe i norden dvs. 02-04 på morgonen, vilket är
väldigt så tröttsamt om man vill kunna hänga med på en ev.
budgivning. Förgasaren jag köpte avslutades halv 4 på morgonen, hade
jag inte vart med då så hade jag inte fått den...!
Efter en listig budgivning lyckades jag lura dom andra två bud
givarna budet låg på $55 när det var ca 30 sek kvar, och då tog det
fart med 2 dollar i taget, när det var ca 15 sek kvar la jag in ett
bud på $109 och då var budet på $65, så dom andra han inte med att
buda så jag fick den för $69.85
Nu här vi väldigt
köpstarka här i norden gämfört med Amerikanerna eftersom dollarn är
så låg.
Vatten pumpen kostade mig 410:- + 264:- i frakt så jag la mitt bud
så att jag skulle hamna under 1000:-
över disk i Sverige kostar samma pump 2100:- jag fick betala total
709:- Det kan löna sig att handla på E-bay.
Min nya
vatten pump
2008-04-14
Ny förgasare!
Jag har köpt en NOS förgasare till
Chevan på E-bay
för $130 + frakt, så totalt ca 1000:-
nu har jag sett över
den och kollat att allt är ok för att sätta i den!
2008-04-12
Startförsök efter vinter förvaringen!
Det gick inte så bra att starta chevan
då batteriet verkar att ha gett upp!
Vi provar att ladda batteriet och gör ett nytt försök en annan
dag.
Jag kommer nog köpa ett nytt i alla fall!
Sedan blev det mer
tråkigheter då det visade sig att den vatten pumpen jag hade hittat
i mitt reservdelslager inte passade!
Så nu måsta jag få
tag i en ny vattenpump.
2007-09-20
Vinteruppställning!
Det garaget som var tänkt att ställa Chevan i visade sig vara för
litet (det gick inte att stänga dörren)
Så det fick bli en
annan plats....!
2007-08-15
Byte bromsar bak.
Hade haft problem med besiktingen,
bromsarna bak var ogämna, förklaringen var tydlig varför....!
Så det blev att byta
hjulcylindrar och backar!
2007-08-07
Byte grenrörspackning.
Det hade uppstått en läcka vid 3-4 cyl. i grenrörspackningen.
Jag hade hittat en ny packning på marknaden i
rättvik under CCW i orginal förpackning,
men den var till Cheva 37-49, vilket visade sig att den inte
passade,
men efter lite modifiering så fick jag dit den!
(var tvungen att ta bort koppar ringarna runt insuget)