Chevrolet Bel Air 1954

Här kan du se vad som händer med Chevan just nu!

Datum Händelse Bilder

2016-03-02

OPS... det var visst ett tag sedan jag var och uppdaterade hemsidan! Å mycket har hänt....

2015 blev det nerslag på besiktningen, det har uppstått ett glapp i bägge spindellederna i fram (så det var det som gjorde att det vinglade så mycket...;--) så nu väntar att par timmar under bilen för att byta dessa (för andra gången...:--(

Tyvärr har lacken fått mycket stryk dom senaste åren så i stort sett hela vänster sidan och huven är helt matt och sprucken i lacken och på bakluckan samt taket har klarlacken "ramlat av"
Men har nu i alla fall fått in Bella i vårt nya garage!

Sedan fick bilen flytta till Skåne
(halva vägen dock på Falck bärgare;--)
inge större problem, men fick kylproblem med husvagnen på och tappade olje trycket ett par gånger så för säkerhetsskull fick Bella åka snålskjuts  från Växjö med Renis Falck bilbärgning. Det var Mia Hallin som fixade detta :--)
Tack Renis och Mia.

 

Vatten pumpen är bytt! Tack Jörgen Johanson för hjälpen.
och det "skeva hjulet" har fått sin lösning (och är åtgärdat)
Det var en drivaxel som hade gått av (igen) fast denna gång hade den "bara" sprickigt och blivit krokig! Se bild!

Bella_garage_2015-12-06.jpg (185053 byte)

Kylproblem_2014-06-24.jpg (3198561 byte)

kokat_2014-06-24.jpg (3019221 byte)

right_driveshaft_broken.jpg (241770 byte)

 

2011-10-25 Haveri....!

Nu har det vart ett tag sedan jag uppdaterade sidan, men Chevan har faktiskt gått rätt bra under 2011,.

Har bytt vevlagren inför sommaren 2011 så motorn har fungerat bättre, men tyvärr så har lagret i vatten pumpen pajat, så det låter satan och remskivan "vobblar" (Känner igen det från förra motorn ;--) Så nu är det dax att leta reda på vilken pump som passar på den nya motorn jag har satt i, jag har en som ev kan passa om man gör om den lite!

Men detta är inte det stora problemet!
i måndags (25/10) upptäckte jag att det var nått konstigt med höger bakhjul.....! Det rann olja från navet...! och när jag körde så "viftade" Bella på rumpan.... ;--)

Vid kontroll visa de det sig att hela hjulet skevade...!
Troligtvis har hjullagret sagt upp sig.....
:--( Så det blev att åka med Falcks bilbärgning hem Tack Gino)
 


Se video på "Chevahjulet"

     
2010-05-17 Motor byte

Det går inge bra alls med motorbytet!
Den nya "beg" motorn jag köpte visade sig ha problem
med ett lager samt att oljetrycket inte var så bra....!
Så motorn lät som en gammal fiske båt med
"tändkule motor"  (se filmsnutten här brevid)

Den 7 maj fick jag hem de "nya" motorn!
så det blev inge åka av den 1 maj.
Jag hade hoppats på att kunna åka den 15 maj på bilutställningen på Skarphäll City i Visby, men inte det eller...! så nu får vi se vad som händer, jag kanske blir tvungen att renovera någon av motorerna, ev. går det att byta lager i den "nya" motorn och köra under sommaren!


Den "bankande" motorn
2010-04-23 Bilprovningen

Redan på väg till bilprovningen blev det problem!
Den ofogheten med att ryka när man belastade motorn ökade drastiskt under resan in till Visby, nu hade jag även "Skalman" kopplad till Chevan så det va extra tungt.
helt plötslig tappade bilen dragkraften och hela kupén rökfylldes och den var minst lika mycket rök utanför....! och det mesta kom ut undermotorn och inte i avgasröret...!
ca. 3.5 mil från Visby tog oljan i motorn slut och jag fyllde på 2 liter. med stor möda tog vi oss in till Bilprovningen i Visby, där dom kliade sig i huvudet och sa.... det är nog bäst att vi lämnar portarna öppna så att vi inte "gasas" ihjäl.

Själva besiktningen flöt på bra fick dock nerslag på att motorn var oljig....!  (konstigt...;--) sedan var det handbromsen som tog dåligt på ena sidan samt vänster framhjulslager lät som en sten kross...!
Annars var det andra bra....! Husvagnen hade godkända bromsar men dom "tyckte" att det var fel i funktionen med påskjutbromsen (i vanlig ordning ;--)
Så det blev inte godkänt i dag!

Men värre var det med motorn...!
dom 2 liter olja jag hade hällt på 3.5 mil tidigare var nu slut igen....!!!  så det blev att hälla på 2 liter till...!
och vart efter jag körde hemåt så skönk olje trycket och oljan försvann, för säkerhets skull hade jag ställt av "Skalman" vid kubblokalen för att slippa den belastningen. men jag beslöt att inte köra hem med Chevan, så det blev att köra direkt till Ganvide för att förbereda ett kommande motorbyte! Nu skulle den nya "beg" motorn tas hem från fastlandet!

 


Se sista resan med original motorn
(OBS stor fil ca. 50 mb.)
2010-04-03

 

Bella står just nu och vilar i garaget, och väntar på att få
komma ut i vårsolen!
Bilprovningen är bokad till den 23/4 kl. 11.30 så förhoppningsvis så blir det att åka den första maj på vårmönstringen i Visby.

 

2010
2009-10-17 Vinteruppställning

Chevan har nu ställts upp för vinter förvaring i ett tryggt
garage mitt på Gotland

Det finns en hel det att åtgärda innan nästa sommar.
Ett motorbyte är under planering, Sedan skulle växellådan behöva bytas ut, det låter som ett "krossverk" om den....! om allt går som planerat så får jag både motor och växellåda lagom till början på maj.
 

 
2009-08-13 Ja just D....

Här verkar det som att jag hade glömt bort att skriva nått på ett tag...!
Har inte skruvat så mycket (än så länge...;-)
Ställde ventiler och justerade tändningen i våras!
Skulle nog behöva se över avgassystemet, måste nog byta går inte att laga en gång till...!

Bella har mått lite dåligt i sommar!
(hon har vart väldig törstig ca 2 l/mil...)
Men just nu så går det rätt så bra!
(har tryckt i STP i både Växellåda och Motorn :-)
 

 
2008-10-12 Vinteruppställning

Chevan har nu ställts upp för vinter förvaring i ett tryggt
garage mitt på Gotland (så att inte vattnet når upp..;-)

Det finns en hel det att åtgärda innan nästa sommar.
bromsarna måste få sig en rejäl översyn efter allt krångel som har vart under året, sedan skall den nya förgasaren justeras och monteras igen, förhoppningsvis går den bättre denna gång.

Sedan skulle växellådan behöva bytas ut, det låter som ett "krossverk" om den....!
Skall väl se över tändningen och justera ventiler också.
så nog finns det att göra!
 


2008-06-22 Broms haveri på vägen

På väg hem ifrån Midsummer Meet 2008 på Gangvidefarm
i När, så rasade bromsarna på Chevan!
Det var höger fram som började med en "jäla smäll"
jag trodde det var växellådan som exploderade, så jag tittade om det hade runnit ut någon olja på vägen.

Detta hände vid en korsning när jag bromsade och bytte växel, (att det skulle va bromsen som lät så hade jag ingen tanke på) men sedan började det leva om så mycket att det inte gick att fortsätta köra...! Så jag var tvungen att stanna och plocka av höger fram hjul, och
då hitta felet.....!  Det var bromsbeläggen som hade lossnat i limningen och kilat fast sig på varandra, det hade vart så varmt att färgen på fälgen hade krullat sig.

Det var bara att ta bort beläggen,
så kunde jag försiktigt köra den sista biten hem.
Jag beställde nya backar som kom på två dagar.

Men när jag skulle byta dom upptäckte jag att bromstrumman var spräckt, så nu måsta få tag i en beg. trumma, skall försöka köra i sommar, så får jag i vinter byta bägge trummorna fram och nya hjulcylindrar och backar, så har jag nått att göra då åxå... ;-)

 

Över hettad bromstrumma (klicka för att förstora bilden som öppnas i nytt fönster)Färgen hade krullat sig på fälgen (klicka för att förstora bilden som öppnas i nytt fönster)

Beläggen hade lossnat i limningen (klicka för att förstora bilden som öppnas i nytt fönster)Det är en spricka i trumman (klicka för att förstora bilden som öppnas i nytt fönster)

Sprickan går rakt igenom trumman (klicka för att förstora bilden som öppnas i nytt fönster)

2008-05-04 Vattenpumpen är monterad.

Vatten pumpen är nu monterad i Chevan och allt fungerar bra, det känns som en ny bil.... (den går mycket tystare)
fick även hjälp av Per på Gangvide Farm att ställa in tändningen, så nu går Chevan lite bättre, men inte riktigt bra, det är troligt vis nått fel på fördelaren, så det är bara att sätta sig framför datorn och söka vidare på
E-bay efter en ny fördelare...!


Film på vattenpumpen!
Den gamla pumpen, klicka för att förstora (öppnas i nytt fönster)Den gamla och nya  klicka för att förstora (öppnas i nytt fönster)Den nya på plats   klicka för att förstora (öppnas i nytt fönster)
 

2008-04-30 Nu har vatten pumpen kommit!

Tyvärr vart det Tull på försändelsen med 8:- + 131:-
i Mervärdesskatt och Postens avgifter 80:- för spedition + moms på det 20:- totalt 239:- så jag har betalt totalt för vatten pumpen 949:- så jag har i alla fall sparat 1151:- på att köpa den på Internet.
Nu är den målad blå, sedan skall den bara monteras.
 

Ny målad vatten pump klicka för att förstora (öppnas i nytt fönster)

 


2008-04-29 Visby 07:30 Bilprovningen.

Efter tre tidigare misslyckade försök att besiktiga Chevan var det lite nervöst att åka in i hallen, visserligen kändes bromsarna fina nu, men man kan ju aldrig veta...!
och vattenpumpen läckte som ett såll och det var det första dom påpekade att det rann vatten om bilen,
det börja ju bra detta tänkte jag! och förklarade att det var vatten pumpen som läckte, (hade dom känt på den så hade jag fått gått där i från....;)

Bromsarna var helt perfekta (kunde inte vara bättre)
2.4 / 2.3 fram och 1.6 / 1.5 bak. och Co 1.5

Det glappade som vanligt i framvagnen, men dom verkar ha insett att det bara är så på vissa bilar. så det var inga problem. MEN.....
tyvärr var vänster framlyckta för dålig för att godkännas, så det blev en anmärkning med "krav" som det heter, vilket betyder att jag måste byta den men slipper komma tillbaka.

Så det är bara och tacka och åka 2 år till!
 

 

 


2008-04-28 Hämtat ut Chevan från vinterförvaringen
och servat bromsarna.

Efter att ha satt i ett lånat batteri så fick jag
i gång motorn. sedan satte vi igång med att gå i genom bromsarna, bak var det nya backar och hjulcylindrar, skulle "bara" justeras in..! men det var problem med bromsarna i fram, det drog åt vänster, och vi justerade på högersidan så hjulet nästan inte gick runt. men det hjälpte inte, då åkte trumman av.... och då fick vi förklaringen. det var bromsbackarna som var helt slut!
Det hade gått så långt att metallen hade kommit fram på backarna och skadat trumman. Vad gör man då en söndag ute på landet...? och bilen skulle till besiktningen på följande tisdag. jo man går upp på loftet och rotar bland en massa bildelar mestadels till Chevrolet 1957,
och där ligger dom....! dom gamla avmonterade backarna från Magnus pågående renovering av sin Chevy BelAir 1957, vi konstaterar att dom är felfria och är helt identiska med mina backar i från 1954.
(Det är genuin Chevy anda ;-) Backarna monteras och justeras, sedan går allt hur bra som helst. (Tack Magnus)
 


Högt i tak i detta garage....  Klicka för att förstora bilden (öppnas i nytt fönster)Arbeta pågår  Klicka för att förstora bilden (öppnas i nytt fönster)
Den bakre backen hade gått igenom ner till stålet som var blåfärgat...  Klicka för att förstora bilden (öppnas i nytt fönster)Fula repor i trumman.......  Klicka för att förstora bilden (öppnas i nytt fönster)
Vilken tur att backarna från Cheva 57 passar på 54an   Klicka för att förstora bilden (öppnas i nytt fönster)Så där nu var dom på plats     Klicka för att förstora bilden (öppnas i nytt fönster)

2008-04-18 Har nu hittat en NOS vattenpump till
Chev 53-54 på E-bay.

Denna gång hade jag tur att auktionen slutade 18:45
eftersom säljarna bor i USA så brukar auktionerna avslutas mitt i natten för oss uppe i norden dvs. 02-04 på morgonen, vilket är väldigt så tröttsamt om man vill kunna hänga med på en ev. budgivning. Förgasaren jag köpte avslutades halv 4 på morgonen, hade jag inte vart med då så hade jag inte fått den...!

Efter en listig budgivning lyckades jag lura dom andra två bud givarna budet låg på $55 när det var ca 30 sek kvar, och då tog det fart med 2 dollar i taget, när det var ca 15 sek kvar la jag in ett bud på $109 och då var budet på $65, så dom andra han inte med att buda så jag fick den för $69.85

Nu här vi väldigt köpstarka här i norden gämfört med Amerikanerna eftersom dollarn är så låg.
Vatten pumpen kostade mig 410:- + 264:- i frakt så jag la mitt bud så att jag skulle hamna under 1000:-
över disk i Sverige kostar samma pump 2100:- jag fick betala total 709:- Det kan löna sig att handla på E-bay.
 

Min nya vatten pump


Se hur det ser ut när man har köpt en sak på E-bay  (öppnas i nytt fönster)

 


2008-04-14 Ny förgasare!

Jag har köpt en NOS förgasare till Chevan på E-bay
för $130 + frakt, så totalt ca 1000:-

nu har jag sett över den och kollat att allt är ok för att sätta i den!
 


Se den Nya förgasaren som alldrig har vart monterad på en bil...!
 

2008-04-12 Startförsök efter vinter förvaringen!

Det gick inte så bra att starta chevan då batteriet verkar att ha gett upp!

Vi provar att ladda batteriet och gör ett nytt försök  en annan dag. Jag kommer nog köpa ett nytt i alla fall!

Sedan blev det mer tråkigheter då det visade sig att den vatten pumpen jag hade hittat i mitt reservdelslager inte passade!

Så nu måsta jag få tag i en ny vattenpump.
 

 

 


2007-09-20 Vinteruppställning!

Det garaget som var tänkt att ställa Chevan i visade sig vara för litet (det gick inte att stänga dörren)

Så det fick bli en annan plats....!
 


Höll på i flera timmar att städa ur garaget, för att nästa dag komma med Chevan och ställa in den, och då först upptäcka att det  ar för litet....:-( Så "Bella" fick ta sin vinter vila i ett annat garage (som tur var har man riktigt goda vänner som ställer upp :-)

 


2007-08-15 Byte bromsar bak.

Hade haft problem med besiktingen, bromsarna bak var ogämna, förklaringen var tydlig varför....!

Så det blev att byta hjulcylindrar och backar!
 


Se hur illa det var med bromsarna...! Det läcker i hjulcylindern Trevligt med nya grejer....!

2007-08-07 Byte grenrörspackning.

Det hade uppstått en läcka vid 3-4 cyl. i grenrörspackningen.

Jag hade hittat en ny packning på marknaden i rättvik under CCW i orginal förpackning, men den var till Cheva 37-49, vilket visade sig att den inte passade,
men efter lite modifiering så fick jag dit den!
(var tvungen att ta bort koppar ringarna runt insuget)
 


Orginal förpackning ( har spart den för den var så cool)

Man kan se var det har läckt...! Nya packninngen på plats (på olje filtret ligger det som jag var tvungen att ta bort från packningen)